About Unicorn Blood
Overzicht
De serie bestaat uit vier schilderijen over het thema
herhaling, gedwongen migratie, afwijzing en onbegrip. De voorgrond is een extract uit een interview
met recente Russische vluchtelingen. De middelste laag is hun portret dat letterlijk klem zit. De
achtergrond is gewijd aan gebeurtenissen van een eeuw geleden, de verbanning van Russische
intellectuelen in 1920.
De Russische activisten die zich verzetten tegen de regering hebben een kwetsbare positie. Wie zich
uitspreekt, wordt dubbel gestraft. In het eigen land wacht de dienstplicht, de gevangenis of erger, maar
zich op een nieuwe plek vestigen wordt steeds moeilijker. Er ontstaan discussies over verblijfstitels,
klanten blijven weg en vrienden zijn verloren, alleen op basis van hun nationaliteit of
geboorteplaats. Mensen raken ontheemd, allen met heimwee naar een thuisland dat geen thuis meer is.
Honderd jaar geleden stootte Rusland zijn eigen volk ook af. Vlak na de revolutie van 1917 kwamen politieke opponenten voor de keuze te staan: Rusland vergeten en naar een ander land verhuizen of sterven. Dit parallel vormt de achtergrond van ieder schilderij.
- Het Filosofische schip. Een schip vol schrijvers, kunstenaars en filosofen die Rusland werden uitgezet, 1922.
- Politieke tegenstanders wachten in rijen voor treinen en schepen om Rusland te verlaten, niet iedereen kon ontsnappen, 1922.
- Aankomst in nieuwe landen (Parijs, Praag, Berlijn, Belgrado en Sofia). Nu zijn ze vluchtelingen, nog altijd bang, maar ze moeten zich vestigen op deze nieuwe plek, 1922.
- Huizen van mensen die hun land moesten ontvluchten, nu en toen. 2022/1922.
Voor mij staan mensen hun acties en meningen letterlijk op de voorgrond. Wie zich uitspreekt tegen een regime, wordt soms dubbel gestraft. In het eigen land wacht de dienstplicht, gevangenis of erger, maar verhuizen wordt steeds moeilijker. Mensen raken ontheemd, allen met heimwee naar een thuisland dat geen thuis meer is.